Thursday, September 11, 2008

ELAKKAN VIRUS

Buka Folder Dan Drive Dengan Selamat, Elakkan Virus!

1 February, 2008 (22:04) | Tips Windows, Virus/Malware | Oleh: MK


Cara paling mudah (dan paling popular) untuk menyebarkan virus sekarang ini adalah melalui USB drive, terutamanya di kolej dan universiti di mana pelajar menggunakan USB drive untuk menyalin segala macam fail. Bagi yang berhati-hati, mereka akan memeriksa dahulu USB drive tersebut dengan menggunakan anti-virus.


Saya bukan orang yag leceh. Biasanya saya tidak memeriksa USB drive ini dengan AntiVirus. Malah AntiVirus pun saya tak pasang di dalam komputer saya. Namun komputer saya jarang dijangkiti virus atau malware kerana saya mempraktikkan beberapa amalan berikut:


Pertama. Tunjukkan fail tersembunyi dalam Windows (show hidden files and folders). Langkah-langkah untuk menunjukkan fail tersembunyi ada di sini. Walaupun mungkin nampak agak bersepah setelah anda menunjukkan fail-fail tersebut, namun ianya penting supaya anda akan cepat perasan jika terdapat apa-apa virus atau malware yang mencurigakan.

Kedua. Jangan menggunakan autorun. Apabila ada cucuk USB Drive pada komputer, biasanya Autorun akan dimainkan untuk membuka USB Drive secara automatik. Jangan gunakan autorun ini, kerana biasanya Virus mengeksploitasi cara ini untuk melancarkan dirinya.


Ketiga. Navigasi Windows Explorer dengan menggunakan bahagian di sebelah kiri. Buka Windows Explorer dengan menekan Windows + E. Jika anda ingin membuka mana-mana drive, gunakan navigasi di sebelah kiti. Dwi-klik/klik kiri/klik dan Open/Explore kanan pada drive kini sudah tidak selamat lagi kerana selalu digunakan untuk melancarkan virus dan malware.

Amalkan ketiga-ketiga cara ini bagi gaya hidup komputer yang sihat ^^. Jangan lupa pasang Antivirus ya.


source: http://sembangkomputer.com

No comments:

Post a Comment