Monday, September 1, 2008

JODOH

‘Carikan jodoh’

Oleh Helmy Abd Rahman
helmy@hmetro.com.my


KUALA LUMPUR: Anak-anak sepatutnya bukan saja menggalakkan ayah mereka yang kehilangan isteri berkahwin lain, malah perlu mencarikan jodoh untuk mereka.


Ketua Hal Ehwal Wanita Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Dr Mastura Badzis, berkata tanggapan segelintir masyarakat yang memandang serong warga emas yang berkahwin semula, perlu diubah kerana golongan itu masih memerlukan kasih sayang dan belaian seorang isteri.

“Mengikut agama Islam, anak-anak digalakkan mencari jodoh untuk ayah mereka selepas kehilangan ibu bagi menemani dan menguruskan kehidupannya dan menjadi fitrah mana-mana lelaki pun perlukan belaian seorang wanita.


“Oleh itu, persepsi serong masyarakat yang mengatakan orang tua hanya perlu menghabiskan usia mereka di masjid atau sebagainya adalah tidak tepat. Malah, apabila mempunyai isteri, lebih baik lagi kerana boleh mengajak pasangan mereka bersama-sama beribadat,” katanya ketika dihubungi, semalam.Semalam, muka depan Metro Ahad melaporkan mengenai kecenderungan masyarakat yang menafsirkan golongan terbabit mereka miang, buang tabiat dan tak sedar diri apabila ingin kembali bercinta atau menyuarakan hasrat berkahwin.


Tanggapan negatif itu menimbulkan tekanan kepada golongan terbabit sehingga ada yang gagal mengawal nafsu lalu terjebak dalam jenayah seksual, termasuk sumbang mahram.

Pakar Perubatan Sakit Tuan, Dr Mohd Ismail Tambi, dipetik berkata, masyarakat perlu segera mengubah persepsi itu bagi mewujudkan persekitaran hidup lebih selesa kepada golongan warga emas, sekali gus mengurangkan kes jenayah seksual.


Dr Mohd Ismail berkata, nafsu ialah satu keperluan, sama ada pada mereka yang dikategorikan warga emas atau golongan muda.

“Bahaya jika nafsu dipendam kerana ia boleh menyebabkan berlaku sumbang mahram,” katanya.

Apabila isteri sudah tiada, lelaki warga emas mungkin mencari cara lain untuk melepaskan nafsu,” katanya.



source: harian metro online

No comments:

Post a Comment