Friday, July 25, 2008

SEBAB ANDA TIDAK PRODUKTIF

5 SEBAB KENAPA ANDA TIDAK PRODUKTIF




Tidak kira jika anda seorang blogger, internet marketer ataupun kerani, produktiviti merupakan satu faktor penting dalam kehidupan seharian. Tanya diri anda, pernahkah anda merasakan seperti tidak kira bagaimana sekalipun anda seperti tidak dapat menyiapkan sesuatu perkara dengan teratur. Pendek kata, anda rasa seperti anda adalah seorang yang tidak poduktif.


Mengecewakan, bukan? Sebaiknya, bertindak serta-merta agar pekerjaan yang anda lakukan tidak menjadi sia-sia, lebih-lebih lagi jika anda seorang blogger. Seorang blogger harus menjadi seorang yang produktif jika anda inginkan kejayaan buat jangka masa panjang. Produktiviti boleh menjadi suatu perkara yang amat susah dicapai walaupun anda berada dihadapan majikan apatah lagi jika anda bekerja di rumah dan tiada siapa yang akan mengawal jadual anda.


Apa yang anda perlu lakukan ialah kenal pasti masalah anda. Di sini saya kongsi bersama 5 sebab yang biasa menjadi punca kepada sikap tidak produktif:


Sebab 1: Anda Benci Apa yang Anda Lakukan

Jika anda tidak mempunyai minat yang mendalam terhadap apa yang anda lakukan, maka sesuatu pekerjaan itu akan menjadi satu cabaran jika tidak beban yang berat. Anda akan memandang pekerjaan anda itu sebagai satu tugasan. Dengan itu, anda akan sentiasa dibayangi perasaan malas dan segala yang anda lakukan tidak akan menjadi hasil yang terbaik.


Sebab 2: Anda Silap Dalam Menentukan Apa yang Penting dan Apa yang Tidak

Dalam hal ini, anda mungkin boleh jadi sibuk bekerja sehari suntuk, namun hasilnya tidak seberapa. Kenapa? Ini kerana anda silap dalam menentukan perihal yang penting dengan perihal yang tidak. Dengan erti kata lain, anda menggunakan masa anda untuk melakukan kerja yang sia-sia di mana pada masa yang sama anda sepatutnya menumpukan perhatian kepada benda lain yang lebih memerlukan perhatian anda. Ini berkaitan juga dengan pengurusan masa. Ianya penting jika anda mahu menjadi lebih produktif.


Sebab 3: Anda Mudah Hilang Tumpuan

Ini bergantung kepada keupayaan anda dalam menumpukan perhatian pada sesuatu perkara. Jika anda merupakan seseorang yang mudah hilang tumpuan, cuba jauhkan diri anda daripada elemen-elemen yang boleh mengganggu tumpuan anda. Contohnya, jangan cuba menulis blog anda dihadapan tv yang sedang terpasang. Ataupun matikan telefon bimbit anda agar sms yang datang tidak akan mengganggu. Ini memerlukan kekuatan dalam diri sendiri dan juga disiplin. Jika anda tidak boleh mengatasi masalah ini, bermakna anda akan berhadapan dengan masalah besar buat jangka masa panjang.


Sebab 4: Terlalu Banyak Masa ‘Rehat’

Bagi kebanyakan pekerja di pejabat, dari masa ke semasa mereka akan berhenti membuat kerja dan ambil sedikit masa untuk berehat, berbual, buat air kopi ataupun keluar sebentar untuk merokok dan sebagainya. Kerana ada majikan yang memerhati, mereka tidak boleh sewenang-wenangnya berehat terlalu lama. Namun, jika anda bekerja sendiri ataupun bekerja di rumah, tiada sesiapa yang akan memerhatikan atau memarahi anda jika anda berehat terlalu lama. Jangan salah faham, tidak salah bagi anda untuk berehat. Tetapi, perlu ada hadnya.


Sebab 5: Gaya Hidup Anda Tidak Sihat

Anda barangkali menjalani gaya hidup yang tidak sihat seperti keluar sehingga lewat malam dan tidak mendapat tidur yang cukup. Walaupun anda bekerja sendiri, tidur yang cukup dan kesihatan tetap penting. Memang benar anda boleh mula bekerja bila-bila anda suka dan jika anda rasa tidak sihat sekalipun, anda mungkin fikir ianya tidak mengapa kerana anda boleh tetap bekerja dengan laptop anda di atas katil. Tapi anda perlu ingat, kesihatan dan kesegaran tubuh badan berkait rapat dengan minda kita. Jika badan kita tidak sihat, otak kita tidak cergas. Dan sebagai seorang blogger, otak yang cergas merupakan satu aset yang amat berharga.


ARTICLES SOURCE: http://www.sarahiduponline.com/

No comments:

Post a Comment