Saturday, July 5, 2008

TIPS TAMBAH TRAFIK KE BLOG

Terdapat banyak faktor yang membuatkan blog lebih produktif daripada laman web biasa. Antaranya ialah kepantasan sesebuah blog diindeks dan kemudahan untuk mendaftarkan blog di direktori-direktori, kebolehan untuk ping dan sebagainya. Semua ini boleh membantu pemilik blog untuk mendapatkan trafik lebih ke blog mereka. Dan di sini saya senaraikan tips-tips popular yang boleh anda gunakan:

  1. Karang sekurang-kurangnya 4 post yang mengandungi keyword setiap hari. Kebanyakan blog yang popular seperti Boing Boing dan Daily Kos (di mana mereka mempunyai lebih sepuluh ribu pelawat setiap hari) mempublikasikan kira-kira 30 post pendek setiap hari yang mengandungi lebih kurang 150 perkataan.

  2. Daftar ke My Yahoo! Apabila anda mendaftarkan RSS anda di My Yahoo, ianya akan diindeks oleh Yahoo.

  3. Daftar juga ke Google’s Reader. Dengan ini blog anda akan diindeks oleh Google Blog Search.

  4. Letakkan link direktori di blog anda, kemudian bertukar link dengan agresif. Walaupun cara ini akan mengambil masa lebih berbanding dengan mendaftar di enjin carian dalam satu masa, ianya merupakan satu cara terbaik untuk memastikan anda memperolehi trafik ke laman anda. Anda juga boleh menggunakan software seperti Zeus untuk membantu melancarkan lagi proses penukaran link ini.

  5. Guna laman ping seperti ping-o-matic. Kemudian ping laman anda setiap kali anda menambah post baru.

  6. Daftar blog anda ke enjin carian tradisional seperti Alta Vista dan MSN.

  7. Daftar blog anda di direktori tradisional seperti DMOZ. Direktori-direktori seperti ini akan meningkatkan lagi kredibiliti blog anda di mata Google. DMOZ agak cerewet, tapi apa salahnya mencuba.

  8. Daftar ke direktori-direktori RSS dan enjin-enjin carian sebanyak mungkin. Proses ini mudah sahaja. Malah, ada software yang boleh membantu seperti RSS SUBMIT.

  9. Tinggalkan komen diblog-blog lain. Tapi ingat, jangan pula anda tinggalkan komen malas seperti “Saya setuju” ataupun “Ini post yang bagus”. Sebaliknya komen secara bijak dan menarik di mana ianya akan membuatkan pemilik blog tertanya-tanya dan ingin tahu siapa anda lantaran pergi ke blog anda.

  10. Guna track back. Jika ada blog yang anda guna sebagai rujukan dan ianya amat relevan kepada subjek yang anda bincangkan, jangan teragak-agak untuk meninggalkan track back. Ianya akan meningkatkan populariti blog anda.

  11. Jangan abaikan offline. Guna suratkhabar, papan buletin, kad bisnes dan pelekat untuk mengiklankan kewujudan blog anda.

  12. Letakkan link blog anda pada e-mail signature block anda.

  13. Guna Groups (Usenet). Cari kumpulan yang relevan melalui Google groups, Yahoo groups, MSN groups ataupun beribu-ribu servis yang sama yang ditawarkan di luar sana. Cari pengguna yang sama seperti anda dan berinteraksi dengan mereka. Pastikan anda guna URL blog anda seperti ianya nama anda sendiri.

  14. Manfaatkan forum-forum yang anda. Ini merupakan satu tempat yang sesuai untuk mendapatkan nasihat berguna. Pergi ke forum-forum yang berkaitan dan cari masalah-masalah untuk diselesaikan. Jangan lupa untuk tinggalkan nama blog anda, tapi jangan pula anda kelihatan seperti spam.

  15. Tag laman anda. Cara ini merupakan satu cara yang amat popular kini. Laman-laman seperti Del.icio.us dan Technorati membenarkan anda untuk menempatkan artikel anda di bawah keyword ataupun tag yang membolehkan mereka di dalam tag yang sama untuk melihat blog anda.

ARICLES SOURCE: http://www.sarahiduponline.com/

2 comments:

  1. bagus gak
    sy ngah berusaha utk $90 per day

    http://cubaanjutawan.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. method yang lebih senang try ping artikel di laman pingnw.com

    ReplyDelete