Monday, July 7, 2008

TIPS ADSENSE

10 TIPS ADSENSE





1) Anda harus buat iklan adsense anda kelihatan seperti sebahagian daripada laman web anda. Orang selalunya mempunyai persepsi negatif terhadap iklan. Mereka anda cari di Internet bagi kandungan yang bukan iklan. Terutamanya banner, kerana ianya memperolehi kadar respons kurang daripada 0.5%. Bayangkan jika anda mempunyai iklan adasense yang kelihatan seperti banner dan mempunyai warna latar yang sangat berbeza dengan laman web anda. Ia tidak akan menjana pendapatan langsung.


2) Iklan teks adalah lebih bagus daripada iklan bergambar. Seperti dahulu, orang akan lebih memberikan respons kepada teks dari gambar. Dalam erti kata lain, ini dikira sebagai sebahagian daripada dokumen online dan lebih senang untuk diklik.


3) Iklan yang tiada border. Satu cara yang paling bagus ialah dengan membuangkan border tersebut dan menggantikannya dengan border yang mempunyai warna yang sama dengan latar laman web anda.

4) Jangan ada iklan yang lain. Sebab pertama adalah sebagai menuruti syarat Google, dan sebab kedua yang lebih difahami ialah, anda tidak mahu mengganggu perhatian pengunjung anda dan klik pada iklan lain tanpa menghiraukan iklan anda.

5) Kedudukannya. Walaupun anda mempunyai iklan yang paling terbaik, orang tidak akan dapat memberikan respons jikalau mereka tidak dapat menjumpainya serta-merta. Tempat terbaik meletak iklan adsense anda ialah dibahagian paling atas laman web anda dan seterusnya adalah diantara teks anda. Pelawat akan klik ia lebih kerap kerana ia kelihatan seolah teks anda.


6) Trafik. Cuba gunakan cara mendapatkan trafik yang sah. Sesetengah orang menggunakan Google Adwords dan enjin carian pay per click. Apa yang penting disini ialah untuk mencari berhati-hati keperluan dan keyword yang betul dalam usaha menjadikan kempen anda menguntungkan. Cara lain ialah teknik kepopularan link seperti direktori pertukaran link, software dan juga teknik mass blog submission. Jangan gunakan link farm atau yang sama dengannya kerana algorithm enjin carian sangat bijak mengesan dan akan menutup laman web anda sekiranya anda menggunakannya.


7) Jangan bergantung dengan satu laman web. Benar anda boleh mengaut keuntungan melalui satu laman web, tapi cuba untuk mendapat sebanyak yang anda boleh.


8) Isi kandungan yand relevan adalah paling penting. Artikel dan rencana adalah taktik yang paling bagus untuk membina laman web yang besar yang akan disemak oleh robot enjin carian. Jangan lupa yang enjin carian wujud untuk mendapatkan kandungan yang berkaitan pada mulanya.


9) Gunakan site map. Google site map mengunjungi laman web anda lebih awal daripada submission proses yang lain. Informasi lain boleh diperolehi disini,




http://www.google.com/webmasters/sitemaps


10) Iklan berkaitan. Satu dari faktor utama bagi kejayaan Adsense. Jika sekiranya pengguna Internet tidak dapat menjumpai iklan yang berkaitan didalam laman web anda, mereka tidak akan mengklik iklan tersebut. Ini adalah penting bagi membina satu sumber yang berkaitan untuk laman web anda. Untuk membuat demikian, anda mesti mengikuti langkah berikut.



Pertama fail mestilah disimpan dengan nama yang bersesuaian, contohnya seperti: masakanmelayu.html sekiranya rencana anda mengenai masakan Melayu. Laman web anda akan jadi seperti,
www.namalamanwebanda.com/masakanmelayu.html


Kedua yang anda harus ubah ialah tag tajuk anda. Contohnya:
Rencana Masakan Melayu


Ketiga ialah headingnya. Ayat pertama mesti mempunyai seperti heading ini:
5 Masakan Melayu kegemaran saya


ARTICLES SOURCE: http://www.sarahiduponline.com

No comments:

Post a Comment